Jämställdhet I Den Nya Industriutbildningen

Jämställdhet i den nya industriutbildningen

Industrin har traditionellt varit en mansdominerad bransch, men idag pågår ett aktivt arbete för att skapa en mer jämställd arbetsmarknad. Inom projektet "Yrkesvux och grön industriutbildning" är jämställdhet en central del av arbetet med att utveckla en ny industriutbildning med inriktning mot drift och underhåll. Projektet finansieras av EU och Tillväxtverket och har som mål att skapa en utbildning som är mer inkluderande och tillgänglig för alla.

Framgångar och utmaningar

Andelen kvinnor inom industriutbildningar varierar, men det finns positiva exempel inom Lapplands Kommunalförbund. På yrkesvux ser vi en positiv utveckling, som i Kiruna där 67 % av de studerande på industriutbildningen är kvinnor. Även industriprogrammet i Pajala har vissa årgångar haft upp till 30 % tjejer, vilket är en högre andel än rikssnittet. – Att vi har kommit längre än många andra när det gäller könsfördelningen betyder inte att vi lutar oss tillbaka. Vi vill inte bara ha fler kvinnor i utbildningen, utan också att alla studerande – oavsett kön – slutför sin utbildning och stannar i yrket, säger Jörgen Pekkari, projektledare på Lapplands Kommunalförbund.

Hur utbildningen anpassas för alla

För att skapa en mer jämställd utbildning krävs både strukturella och pedagogiska insatser. Karin Stöckel, en av industrilärarna i projektet, har en gedigen bakgrund inom jämställdhet i industribranschen och har mycket att tillföra den nya utbildningen. Genom organisationen Gruvkvinnor har hon varit med och drivit på förändringar inom industrin och lyft frågor om arbetsmiljö och inkludering. Joel och Marcus, industrilärare på Lapplands Gymnasium i Pajala, arbetar aktivt för att skapa en välkomnande miljö för alla elever. – Det har skett en förändring i den uttalade machokulturen inom industrin i allmänhet. Yngre män har insett att tjejer också kan. Vi talar om för blivande elever att på vår utbildning är alla välkomna, oavsett kön. Det handlar om intresse för att jobba med stål och skapa i metall, säger Marcus. En viktig del av arbetet handlar om att synliggöra utbildningen för alla. Förutom digital och tryckt marknadsföring satsar skolan på att eleverna själva berättar om utbildningen vid event och skolbesök. En annan nyckelfaktor är att ha en god kontakt med studie- och yrkesvägledare på grundskolan, för att redan tidigt lyfta industriutbildningen som ett alternativ för både tjejer och killar.

Arbetsmiljö och framtida förändringar

Trots framstegen finns det fortfarande utmaningar att hantera. – En aspekt som ofta lyfts är den fysiska arbetsmiljön. Vi hör från tjejer som varit ute på APL att det ibland är tungt och slitsamt. Där finns det en hel del för industrierna att jobba med. Samtidigt ser vi att tjejer som börjat som mekaniker ofta är otroligt duktiga, men vissa väljer att söka sig vidare till andra yrken på grund av arbetsmiljön, säger Joel. För att skapa en mer inkluderande industriutbildning och arbetsmarknad krävs ett fortsatt medvetet arbete. Genom projektet "Yrkesvux och grön industriutbildning" tas viktiga steg för att säkerställa att framtidens industriutbildning är tillgänglig för alla, oavsett kön. 

Läs mer om projektet

Läs mer om projektet

Projektet Yrkesvux och grön industriutbildning tar fram en ny industriutbildning.