Elevhälsan

Syftet med elevhälsoplanen är att synliggöra en tydlig struktur för elevhälsans arbete. Elevhälsoplanen är övergripande och syftar till att skapa en gemensam plattform och syn på vad elevhälsa och elevhälsoarbete är. Planen ska vara ett levande dokument och ses som ett stöd för all personal i verksamheten.

Elevhälsans mål 

Elevhälsans mål är att ha elever som mår bra, utvecklas och når sina individuella mål samt att  skapa en så bra lärandesituation som möjligt. Elevhälsan jobbar aktivt med att finnas tillgänglig för elever, vårdnadshavare och personal. Att ha en fungerande samverkan och bra relationer är viktigt för att vi ska kunna uppfylla våra mål.

Elevhälsan anordnar pedagogiskt café med syfte att stärka och utveckla personalen i frågor som främjar eleverna. 

Uppdraget 

Enligt Skollagen (2010:800) ska elevhälsan omfatta psykologiska, medicinska, psykosociala och  specialpedagogiska insatser. Det ska finnas tillgång till psykolog, kurator, skolläkare, skolsköterska 
och personal med kompetens inom specialpedagogik.

Elevhälsans uppdrag handlar om att:

  • främja hälsa  
  • förebygga inlärningssvårigheter genom att skapa miljöer som främjar lärande och  utveckling  
  • delta i arbetet med åtgärder och anpassning för varje enskild elev i behov av stöd
  • delta i det övergripande hälsofrämjande och förebyggande arbetet på skolan i sin helhet
  • elevhälsans arbete ska vara mest hälsofrämjande och förebyggande och kan bedrivas på organisations-, grupp- och individnivå.  

Hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande arbete  

Elevhälsoteamet ska vara en naturlig del i den lärande organisationen. Teamets arbete ska bidra till en skolmiljö med trygghet och studiero.

Det hälsofrämjande och förebyggande arbetet behöver vara strukturerat och inarbetat bland all personal på skolan.

Samverkan, både internt på skolan och externt med andra aktörer och vårdnadshavare, är en viktig del av arbetet för att skapa de bästa förutsättningarna för elevernas utveckling och lärande.  

Organisation 

Elevhälsoteamet består av: rektorer, skolsköterska, skolkurator, specialpedagoger, skolläkare och  skolpsykolog. Skolläkare och psykolog är med på möte ett par gånger per termin, samt vid behov. 
Elevhälsoteamet samverkar med studie- och yrkesvägledarna. 

Rektorer

Rektorer leder, organiserar elevhälsans arbete och har det yttersta och övergripande ansvaret för elevhälsan på skolan.  
Beslut om särskilda stödinsatser och åtgärdsprogram fattas av rektor eller den som rektor delegerat till.  

Om det framkommer att eleven kan ha behov av särskilt stöd, ska rektor se till att behovet utreds. Om utredningen visar att eleven är i behov av särskilt stöd, ska rektor se till att ett åtgärdsprogram 
utarbetas och att stödet sätts in.

Specialpedagog  

Specialpedagoger arbetar med att identifiera, analysera och medverka i hälsofrämjande och förebyggande arbete, kartlägger hinder och möjligheter i olika skolmiljöer på organisations-, grupp- och individnivå.  
Specialpedagoger arbetar med både elever och personal och tillför specialpedagogisk kompetens som ett stöd i det pedagogiska arbetet. 

Specialpedagoger genomför pedagogiska utredningar, kartlägger elevers behov av särskilt stöd och utarbetar åtgärdsprogram tillsammans med rektor och berörda lärare. Arbetar med att stödja 
elever samt genomför uppföljningar med fokus på att möta elevernas behov.

Specialpedagoger kan även ge handledning och konsultation till pedagogisk personal, föräldrar och andra berörda.

Specialpedagoger deltar i skolans utvecklingsarbete tillsammans med övriga i EHT.

Skolsköterska/ Skolläkare

Uppdraget för elevhälsans medicinska insats är att på olika sätt verka för en hälsofrämjande livsstil i samarbete med eleven, vårdnadshavare och skolans personal.

Arbetsuppgifterna består av medicinsk kartläggning, rådgivande och stödjande samtal, konsultationer och handledning av personal. I uppdraget ingår hälsobesök, vaccinationer, enkla sjukvårdande insatser, öppen mottagning. Hälsobesöket kan identifiera problem eller symtom hos eleven som kan visa på att de är i behov av olika insatser från skolan eller andra aktörer i samhället.

I övrigt genomför skolläkaren medicinsk utredning med avseende på mottagande i annan skolform, grund- eller gymnasiesärskola.

Skolsköterskan finns i verksamheten regelbundet, skolläkaren har mottagning vid några tillfällen/termin. Organisatoriskt tillhör den medicinska insatsen den centrala elevhälsan i kommunen med placering på skolan.

Skolkurator/ Skolpsykolog

Skolkurator och skolpsykolog ansvarar för elevhälsans psykosociala- och psykologiska insatser och tillför psykosocial- och psykologisk kompetens som ett stöd i det pedagogiska arbetet och i den 
övergripande planeringen av elevhälsans arbete.

Arbetsuppgifterna för skolkurator består av stöd-, motivations- och krissamtal liksom utredande och rådgivande samtal relaterade till skolsituationen, ge konsultation och handledning till skolans övriga personal.

Skolpsykologen konsulteras och handleder skolans personal i frågor som bl.a. berör neuropsykiatriska frågeställningar, psykisk ohälsa, grupputveckling, stress samt genomför utbildningsinsatser.

Skolpsykologen genomför utredningar och bedömningar inför eventuellt mottagande i annan skolform, när det finns misstanke om intellektuell funktionsnedsättning.  

Organisatoriskt tillhör den psykosociala- och psykologiska insatsen den centrala elevhälsan i kommunen med placering på skolan.

Studie- och yrkesvägledare (SYV)

Gymnasiets SYV ska bland annat hjälpa eleverna att göra väl underbyggda val inför framtida studier och yrkesliv.

Studie- och yrkesvägledaren har enskilda samtal med elever, och eventuellt vårdnadshavare, rörande framtid, studier och yrkesval och därmed hjälper eleven att vidga perspektiv och att se möjligheter utifrån sina egna behov. Även klassrumsbesök för att informera om allmänna händelser så som högskoleprov, ansökningsdatum etc. genomförs flertalet gånger på läsår. 

Struktur 

EVI (En väg in)

Skolans forum för att ha en dialog och diskutera elevärenden tillsammans med olika professioner.

Skolpersonal eller någon ur elevhälsoteamet lyfta ärenden. Den i elevhälsoteamet med bäst lämpad kompetens blir samarbetspartner i ärendet som behandlas utifrån organisations-, grupp- och individnivå. Elev/elever och vuxna som berörs involveras omgående i arbetet som kan bestå av rådgivning, handledning eller utredning med därpå följande insatser.

Vid varje tillfälle finns även möjlighet för pedagoger att anmäla akuta ärenden till elevhälsan.

Elevhälsoärenden kan identifieras på flertalet sätt; i arbetslaget, av mentorer, av elevhälsan, av annan personal, av vårdnadshavare eller av eleven själv. Mentorn ansvarar för att identifierade behov förs vidare till elevhälsan.  

EHT

Träffar då vi diskuterar bland annat övergripande rutin- och policyarbete samt utvärdering av läsårets arbete, utvecklingsfrågor, uppföljningar, nya rön osv.

Teamet träffas en gång i månaden, vid några möten/termin inbjuds studie- och yrkesvägledarna, skolläkare och skolpsykolog.  

Stöd i undervisningen 

Alla elever har rätt till ledning och stimulans i skolan för att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling utifrån sina förutsättningar. För vissa elever kan det innebära extra anpassningar eller särskilt stöd.

Extra anpassningar

En mindre ingripande stödinsats som lärare och övrig skolpersonal normalt kan genomföra inom ramen för den ordinarie undervisningen. Det måste inte fattas något formellt beslut om extra anpassningar.

Särskilt stöd

Insatser av mer ingripande karaktär som normalt inte är möjliga att genomföra för lärare inom ramen för den ordinarie undervisningen.

Åtgärdsprogram  

Ett åtgärdsprogram ska utarbetas för en elev som ska ges särskilt stöd. Av programmet ska behovet av särskilt stöd och hur det ska tillgodoses framgå. Av programmet ska det också framgå när åtgärderna ska följas upp och utvärderas och vem som är ansvarig för uppföljningen respektive utvärderingen. Eleven och elevens vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta när ett åtgärdsprogram utarbetas. 

Elevhälsan regleras (utöver Skollagen (2010:800)) av bland annat Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), Hälso-och sjukvårdslagen (1982:763), läroplanerna samt föreskrifter och allmänna råd (AR) från Arbetsmiljöverket och Socialstyrelsen med flera. 

Kontaktpersoner

Eva Rannebo

Rektor enhet 2 Program: BF, EE, FS, IM, SA, VO

E-post:
Telefon: 076-133 18 61

Marit Engman

Specialpedagog Program: BF, EE, FT, HA, IM , IMSPR, SA, VO

E-post:
Telefon: 076-142 75 20

Oksana Johansson

Specialpedagog Program: BA, EK, HT, IN, NA, RL, TE, VF

E-post:
Telefon: 076-142 75 06

Anne Ilskog

Skolsköterska

E-post:
Telefon: 0970-818 467

Doris Johansson

Skolkurator

E-post:
Telefon: 0970-818 834