Bra att veta

Ett personligt ombud kan vara ett viktigt stöd för dig som lever med psykisk ohälsa och vill ta steg mot ett mer självständigt liv. Tillsammans utformar vi en plan utifrån dina behov och mål. Vi arbetar enbart på ditt uppdrag. Här kan du läsa mer om hur det fungerar att ha ett personligt ombud – och hur du går tillväga för att ta kontakt.

Så fungerar stödet från personligt ombud

Personligt ombud arbetar på uppdrag av dig för att du ska uppnå dina egna mål. Det är frivilligt och konstadsfritt att ha kontakt med oss. Vi har tystnadsplikt och för inga journaler.

Vi arbetar inte med myndighetsutövning och kan därmed inte fatta beslut om insatser. Vi arbetar inte heller med behandling.

Stödet från oss är tidsbegränsat. Efter genomförda uppdrag avslutas kontakten men du är givetvis välkommen att kontakta oss igen vid behov.

Så här går det till

  1. Du kontaktar oss genom att ringa eller skicka ett mejl. Om du vill kan någon annan hjälpa dig med att förmedla kontakten.
  2. Vi kontaktar dig och bokar in en första träff.
  3. Vid första träffen berättar vi om hur personligt ombud arbetar. Du får berättar mer om din vardag för att vi tillsammans ska kunna skapa en bild av din livssituation.
  4. Vi meddelar dig om du kommer att få stöd av personligt ombud. Om vi bedömer att du inte ska få ett personligt ombud kommer vi att ge dig förslag på var du kan vända dig för att få det stöd som samhället har att erbjuda.